Kuidas jällegi…

… riik mulle puhtalt ära tegi. Seekord siis institutsiooni Eesti Haigekassa kaudu.

Pole teinud saladust, et olin vahepeal haiglas operatsioonil. Kuna tegemist oli piisavalt tõsise asjaga, siis võtsin ka haiguslehe. Ka tegelikult ei teinud ma ju kuu aega tööd. See, et müümas käisin ja Oktoobervestil ja tooteid tegin ja asju ajasin, ei ole ju päris töö. Talu mõistes. Päris töö oleks olnud siis, kui ma oleksin vähemalt osa päevi (sest kõiki päevi ma ei jõua enam ammu) ise lüpsnud, kartulit võtnud, müümas käinud, tooteid valmistanud, asju ajanud jne. Niisiis, haigusleht.

Algul oli ju Asendusteenistusest asendajagi tellitud, hiljem aitas Maia. Miks ma sellest üldse kirjutan? Aga selle pärast, et sain nüüd kätte haiguslehe raha, vist 33 päeva haigusperioodi eest ja seda oli, pange tähele 47 eurot ja 23 senti. Muidugi esimesed päevad ju ei maksta ja siis mingid järgnevad päevad maksab tööandja, minu puhul siis mina ise (mis on loomulikult välja maksmata), aga siiski, arvasin end kolme nädala eest raha saavat. Ja talupidajal ei ole vabasid päevi. Uskumatu.

Miks ma kirjutan alguses jällegi? Selle pärast, et see on tõesti juba kolmas kord.

Esimeseks loen seda, kui üheksa aastat hooldekodus töötasin ja selle aja eest kolme aasta eest pensioni välja teenisin.

Teiseks loen seda, kui ülikoolis käies (õnneks ainult ühel aastal) õppelaenu võtsin, kindlas teadmises, et ma olen tööl kohalikus omavalitsuses (Paikusel) ja minu eest tasub laenu riik. Muidugi maksan nüüd ise. Selle eest ei tunne ka mingit kohustust õpitud erialal (sotsiaaltöö korraldus) töötada, vaid kasutan oma hariduse majanduspoolt oma ettevõtluses.

Nüüd siis jällegi…

Mis te ise arvate, kuidas ma oma riiki suhtun?

7 thoughts on “Kuidas jällegi…

  1. Tööandja maksab hüvitist haigestumise 4. päevast kuni 8. päevani. Haigekassa maksab alates 9. päevast, hüvitise määr 70%.

    Maksmise alus on eelmisel aastal tasutud sotsiaalmaks. Kui oled iseenda tööandja, siis see tasu tuleb täpselt nõnda, kuidas oled sotsmaksu tasunud. Riiki on küll naljakas selles süüdistada. Näiteks tööle asunud emad saavad ka miinimumi pealt haigushüvitisi…

    • Palun siia lisada matemaatiline tehe, arvestuse aluseks on miinimum sotsiaalmaks. Alla selle pole võimalik tasuda, vähemalt FIE puhul on see nii. Mina tegin selle tehte ära ja ei saanud tulemuseks 47 eurot…, aga noh, mul on ka matemaatika nõrgavõitu…
      Annan siis ka täpse perioodi: 9. september-14. oktoober oli haigusleht.

  2. Kõige lihtsam on Teil avada eesti.ee, seal on kõik Teie esitatud haiguslehed olemas. Kuupäevaliselt ja otsustega. Ma ise arvan, et Teile väljastati mitu lehte. Esimene leht haiglas, see väljastati Teile peale haiglast lahkumist. Sellele järgnes teine leht. Aga seda infot ei ole võimalik siit välja lugeda. Võimalik, et Haigekassa maksab neid eraldi.

  3. Haigusleht 05.10.2013-14.10.2013 Makstud 70% 16.87EUR 10 10 3.05EUR 21.35EUR 4.48EUR 1113.25EUR
    Haigusleht 09.09.2013-04.10.2013 Makstud 70% 30.36EUR 26 18 3.05EUR 38.44EUR 8.08EUR 1113.25EUR
    Sellest ma siin räägingi: Olen kõik nõutava FIE sotsmaksu ära maksnud. See on võrdne miinimumpalgalt makstava sots.maksuga. Alustava (põhitööna alles 2011 aastast) väiketaluna ei ole tulusid, millelt lisa sots. maksu peaks maksma. See eelpool toodud summa oligi kahe haiguslehe eest, liitsin need juba kokku. Mina sain ennem aru, et arvestuse aluseks on 70% miinimumpalgast (see mille alusel olen sots. maksu maksnud), siin selgub, et arvestuse aluseks on 70% minu makstud sots. maksust, mis on naeruväärne summa. Teoreetiliselt peaks selle raha eest maksma kõik kulud(elekter, prügi, telefon) ja siis peaks veel kuu aega süüa ka ostma. Selle kõrval kahvatub 40 eurone kuu söögiraha…
    Jään enda juurde: riik tegi jälle puhtalt ära.

  4. Ma nüüd ütlen lihtsalt enda arvamuse, et riigi raha tuleb maksudest ja riik saab ümber jagada laekunud makse. Ma ei tea, kui suur on FIE minimaalne sotsmaks. Teie haiguslehe arvestamise aluseks on 2012 aastal laekunud sotsmaks. Nii palju kui annad, nii palju saad vastu.

    Tegelikult tahtsin juba ammu öelda, et proovisin terve suve Teie tooteid laatadelt osta. Hauka laadal ei leidnud Teie müügikohta üles, Sibulalaadal ei olnud Teid teisel päeval, lõpuks nägin Teie letti Tartus, oli vist Maarjalaat. Väga maitsev jäätis oli! Aitäh!

  5. Sel aastal on FIE miinimum sotsmaks 95 eurot kuus, eelmisel oli pisut väiksem. Kuna mul on siiski sotsiaal(töö) taust, siis ei pea normaalseks, et hätta sattunud (näiteks haigestunud) inimesed peavad hakkama saama alla igasugust toimetulekupiiri. Tegelikult oleks sellise kuu sissetuleku juures muidugi õigus toimetulekutoetusele, aga FIE puhul on selle saamine küll kaheldav. Vähemalt siin vallas. Öeldaks, et on varasid, mida müüa. Mis on loomulikult ka tõsi ja meid ongi küttepuud päästnud. Aga on ka selliseid FIEsid, kellel tegelikult ei ole likviidset vara ja sissetulekud on ebaregulaarsed, sesoonsed jne.
    Kõik postituses toodud kogemused (ja ilmselt lisandub neid veelgi) on viinud mind ühesele arusaamale: ainult endale saab loota. Seda ma teengi. Talu on väike, kuid toetub erinevatele tegevustele: piimatooted (laadad ja kaubaring), kanamunad, lihaveised, küttepuud, heina müük, heina varumise teenuse osutamine, kartul ja muu aiakaup. Lisaks toetused (põllumajandustoetused, keskkonnatoetused). See lähenemine on meid siiani elus hoidnud ja paberil oleme isegi plussis. Samas tähendab selline killustatus liiga suurt töökoormust, nii mulle, kui Jormale. Oleme pidevalt ka töödega graafikust maas (põllumajanduses on enamuse töödega nii, et kui õigel ajal ei jõua tehtud, siis on probleem). See on see, milline on reaalsus.
    Utoopiline nägemus oleks selline, et haigusrahad võimaldaksid minimaalset äraelamist, et lastetoetus (kellel on) võimaldaks natuke tuge laste kasvatamisel (19 eurot kuus nagu hästi ei võimalda…), et hätta sattunud inimene ei jääks abita. See on maailmavaateline erimeelsus, mis meie kommentaaridest peegeldub.
    Tänan komplimendi eest (jäätis). Arendame oma minitootmist ja loodetavasti kohtume kusagil.

  6. Et mu jutt ei tunduks targutamisena, siis meil on oma väike perefirma. Ja olen väga hästi kursis maksudega. OÜ-na maksame riigile väga palju makse. Ise saan lastetoetust 38.36. Olen viimased 7 aastat töötanud ilma puhkusteta, laste kõrvalt. Kõik selleks, et saaks investeerida. Ise loobusime “palgatööst” ja tegime sellise valiku. Ise enda tööandjana muud valikut ei ole. Ainult loodad, et mingi hetk ei ole vaja nii suuremahulisi investeeringuid ja saab veidi vähem rabada.

Lisa kommentaar

