Saksamaa reisi lõpp

Teen kangelasliku jõupingutuse, et saada kirja kolm viimast käidud ettevõtet. Kuna nii palju on aega möödas, on täitsa kohane kuupäevad ette panna.

30.10.2014, kell 12.00

Bio-Hof Vogel. Veebilehte neil pole. Märkusena juures: stabilisaatoriga jäätis.

Tegelikult oli ka selles ettevõttes mei tervitamas abielupaar, koguni koos lastega. Ei tea, miks selle esimese hooga unustasin.

Keskel on tõlk, temast kumbalgi pool siis abielupaar jäätise valmistajaid.

Tegemist piimatootmistaluga, kus lisateenistuse hankimiseks jäätist valmistatakse, valdavalt ka ise müüakse.

Jäätise müügiks kohandatud haagis. Müümas käiakse igal nädalavahetusel, mitte eriti kaugel, äkki oli see ring 50 kilomeetrit? Enam täpselt ei mäletagi. Igatahes ei pea nad väga kaugele minema. Müügid toovad hästi sisse. Üks põhjus on kahtlemata asustustihedus, seal on lihtsalt ostjaid rohkem. Teine põhjus on ilmselt hind, see on pigem madal. Sealoleku aja jooksul käisid ka lapsed ostmas. Küsiti ikka mitu palli. Meil siin küsitakse pigem ühe palliga ja ma ei ole kindel, et märgatav hinna alandamine olukorda muudaks. Aga kavatsen seda siiski katsetada🙂

Alustuseks pakuti meile lõunasööki, milleks olid lihapallid saksa kartulisalatiga. Kõhu sai igatahes täis.

Edasi jagati meie grupp kaheks, nii et osa jäid peale lõunasööki omavahel jutustama ja teine osa läks koos peremehega jäätise valmistamist vaatama. See oli iseenesest lihtne: kogu keerukus oli komponentide kaalumises, milleks oli korralik täpne kaal. Edasi tegi kõik jäätisemasin: pastöriseeris, jahutas segu, tegi jäätise valmis ja mõne minuti pärast oli võimalus see masinast karpi lasta. Sellise nutika masina hinnatase on umbes 50 000 eurot.

DSC_0681DSC_0674DSC_0678

See, mis jäätise sisse läks, oli muidugi omamoodi. Tõenäoliselt nad kasutasid oma talu piima, aga ega seegi päris kindel polnud. Munakollased olid pakiga sügavkülmas, need ongi niimoodi müügil, et ise peab ainult sisse kallama, ei mingeid päris kanu, ega tüütut munade avamist, rebu eraldamist. Meie nägime ploomijäätise tegemist. Ploomidel olid kivid eemaldatud, tõenäoliselt võis olla tegemist tervena ostetud ploomidega, millel nad ise kivi välja võtsid. Suhkru asemel kasutati spetsiaalset jäätisesuhkrut, kuhu oli juba lisatud stabilisaator ja ka muid komponente. Igaks juhuks ei täpsusta, aga pakki uurides oli seal küll rohkem nimetusi. Kogu see värk mahemärgiga. Nii, et lõpptoodanguks mahejäätis. Meile anti proovida ka, oli küll hea. Mitte nii hea, kui eelmisel päeval proovitud lambapiima jäätis, aga ikkagi hea. Ei olnud tunda mingit stabilisaatori kõrvalmaitset. Ilmselt seda need muud suhkrusse lisatud komponendid tegidki – peitsid stabilisaatori maitset. Vaatamata isiklikule kogemusele, et maitses küll, oli see minu jaoks ikkagi mitte päris õige asi. Kuigi, kui nüüd võrrelda sellega, mida suurtootjad toodavad ja müüvad, siis loomulikult kordades puhtam ja ohutum toode.

Ise tahan endiselt stabilisaatorivaba jäätist teha. Aga, kui ümber peaksin mõtlema, siis tean, kust sellist stabilisaatorit saada, mis ostja ära petab.

Õhtupoolikul külastasime Fulda linna. Meil oli tund aega vabakava. Arvasime Annega, et targem on giidiga kokku hoida ja tõenäoliselt tegime parima valiku.

Väike jäädvustus palmi all

Ülearu soe just ei olnud🙂

Läksime vaatama Fulda katedraali (rohkem pilte vaadake tripadvisori vahendusel🙂 )

Minu muljed hoonest: tohutu, muljetavaldav, ilus, mustade marmorsammastega. See viimane, mustad marmorsambad, avaldas mulle kõige sügavamat muljet.  Kirik ise on katoliiklaste süda Saksamaal. Sinna on maetud Püha Bonifatius, vaatasime loomulikult ka hauda (seda, mis näha on). Nii, nagu kord üks teatrietendus (Maarja kuulutamine) avardas mu maailmapilti ja pani kristlust teatud määral mõistma, nii ka kummalisel kombel Fulda katedraal. Ilmselt oli suur roll ka giidi vahendusel saadud selgitustel. Kirikus olnud uhked pihitoolid enam kasutusel ei olevat, kunagi olid nad kindlalt praeguste psühholoogide aseaine. Nii, nagu katoliiklikud pühad olid muu hulgas  rõõmupühad, erinevalt siin meie madala taeva all elujõuliseks saanud luterlusest.

Igatahes panin seal küünlad kõigile, kellest hoolisin. Palju küünlaid…

Lisaks katedraalile jalutasime veel kuurvürsti lossi aias ja oligi aeg kogunemiseks. Vahepeal oli Airi välja võlunud hea söögikoha. Mina küll ei tea, mis moodi ta nii tõhusalt suutis parimad asjad meie jaoks leida…

Igatahes läksime “Musta kukke” Haa, nüüd seda netist otsides sain ise ka targaks: tuleb uurida selliseid lehti, nagu see restorani kriitikute oma ja ongi pilt selge🙂

Igatahes meie ooteaeg oli üüratu, sest koht oli kogu aeg täis ja nagu keegi väga tabavalt arvas ” paarike võib ju majale minna, kui teenindus liialt venib, aga kuhu see suur grupp ikka läheb”. Õigus. Kui lõpuks serveeriti, siis mina ei pettunud, toit oli maitsev.

Igaks juhuks enam ei ütle, mis see oli🙂

Miljöö oli selline hubane.

Minu jaoks oli šokk maksmise koht: Airi kaart ei kõlvanud ja giid maksis oma kaardiga! Aga kui giid ei oleks saanud maksta? Terve grupp nõusid pesema või?!? Ometigi kaardimakse, kui selline seal toimis.

Ööbima viidi meid uude majutuskohta, mis sealses mõistes eksootiline ja romantiline. Eestis on paraku täiesti tavaline, et keset loodust võib majutuskoha leida… Mugavusi oli oluliselt vähem, kui eelmises hotellis, aga kurtmiseks ka põhjust polnud.

Selline romantiline majake sattus🙂 olime mitmes majas. Õhtul arutasime Tiidu eestvedamisel, mis plaanid kellegi jaoks olulised on. Selline mõnus ühesuguste huvidega inimeste vestlusring.

31.10.2014, viimane reisipäev…. jätkub siiski veel ühes postituses, kuna tunnen end pisut väsinuna…