Demo Farm

12.06-14.06.2011 Õppereis Rootsi

Et kõik algusest peale ära rääkida, tuleb tunnistada, et küsisin projektijuhilt luba tugiisik kaasa võtta. Pojad oleks teoreetiliselt pidanud kodus samal ajal tööd tegema, kui mina puhkan. Teet lubas koos kaaslasega tulla ja nii kutsusin Hille ka reisile.

Pildil esiplaanil Hille, tagapool projekti turismiekspert Kaja ülesõidul Rootsi. Sinna sõitsime “Victoriaga”.  Nautisime rikkalikku toitu, üsna head kultuuriprogrammi ja ilusat merevaadet.

Kohale jõudes selgus, et meie bussi GPS seade oli pisut segamini ja nii sõitsime tükk maad Stokholmist välja, enne kui bussijuht aru sai, et suund on vale. Lõpuks jõudsime ikka kohale ka. Külastasime talurestorani, kus kompleksis oli ka loomapark ja talupood.

Pildil tutvustab üks perepoegadest oma talu ajalugu, keskel pisut eraldi istub projekti ekspert Kristjan, kes tõlkis. Talu alustas liha töötlemise ja vorsti tootmisega, euronõuete karmistudes mindi üle talurestoranile. See on ehitatud vanasse loomalauta ja näeb välja üsna hubane ja omapärane. Ka toit oli maitsev. Vaatasime pisut ka loomapargis ja poes ringi, kuid tänu ekslemisele oli meil aega vähe, oleks tahtnud seal pikemalt olla.

Pildil osa talupoest, tagapool oli veel kaks ruumi.

Restoranist väljumas.

Minisiga ei jäta kedagi külmaks.

Suurematele loomadele olid püstitatud plekk-angaarid.

Herefordi pull heina söömas. Sellist tüüpi sõimed õigustavad end ilmselt paremini, kui need, mis meil levinud on. Loomapargis oli üsna palju koduloomi ja ka rohusööjad metsloomad, kes Rootsis elavad, kahjuks polnud aega kõiki üle vaadata.

Järgmisena külastasime talu, kus kasvatati lambaid ja lihaveiseid. Pererahvas oli taastanud ühe soojärve kaldad, see täjendab võsast puhastanud ja karjatas seal nüüd veiseid. Liha müüdi 6 talu ühisturundusena kasti süsteemina. See tähendab, et ühte kasti pakiti 12 kilo erinevaid lihatükke, valida sai, kas veise või lamba kast. Lamba kasti läks terve lammas. Inimesed tellisid, kas interneti kaudu või helistas pererahvas ise püsikundedele, kui loom tapale pidi minema.

Meid kostitati rabarberikoogi, vahukoore ja  kohviga. Peremees kooki pakkumas.

Ööbisime 17. sajandi ülikutele mõeldud spaas. Nüüdseks oli kompleksist saanud majutuskoht, kuid vanaaegset hõngu oli hoolega säilitatud.

Meie majutushoone nägi välja selline.

Lähiümbrus oli üsna looduslik, meist erinevad suured kivirahnud.

Välikohvikus tegime aega parajaks, kuni kõik õhtusöögile jõudsid.

Järgmisel päeval alustasime kitsefarmist. Talu oli pererahva käes neljandat aastat, varem olid nad mõlemad olnud ametnikud Stokholmis. Peale paari aastast otsimist olid nad leidnud, et tahavad tegeleda kitsekasvatuse ja juustu tootmisega.

Perenaine tervitas meid talu piimapuki juures. Ka Rootsis on need nüüdseks ajalugu.

Heakorra pärast seal eriti ei muretseta. See oli selle talu siseõu.

Peremees lüpsis kitsi, perenaine tegeles külalistega (meiega :))

Kitsed karjamaal. Kitsed olid ülisõbralikud.

Talupoe juustulett. Lisaks kohapealsele talupoele on neil veel turustuseks laadad, pood maakonna keskuses ja pood Stokholmis. Toodangut võiks poole rohkem olla, kõik ostetakse ära. Juust oli tõepoolest äärmiselt maitsev.

Viimase taluna külastasime seakasvatust. Sigu peeti elektritaraga lageda taeva all, aastaringselt väljas.

Pildil poegima valmistuv emis. Selles aias oli ka pisut rohelust säilinud.

Peremees on seljaga. Mina ei ole nii lahjasid sigu enne näinud. Mõnel emisel nahk lotendas. Selge, et sel moel saab sigu pidada, aga natuke paremini võiks toita neid ikkagi.

Meile pakuti talu sigade lihast valmistatud vorsti hot-dogina. Grilli ees seisab meie kohalik giid Daniel, kes muuhulgas tegeleb ka linnuvaatlus turismiga. Grilli kõrval seisavad perenaine, ilmselt koos õega.

Paus seakasvatustalus.

Foto: Kaja Kübar. Mina hot-dogi söömas. Kõlbas küll.

Lõpetuseks üks pilt Rootsi rannikust.

19.04.2011 Lätlaste külaskäik

Läti grupp pidi Pikaveres olema kell 18.00, palusin Silvilt, et keegi palvemaja tutvustaks. Silvi ei saanud ise tulla, aga Kalju rääkis väga hästi, lätlaste küsimused ei tahtnudki lõppeda. Kolisime ka võileivad ja kohvi palvemajja, kuna minu kööki ei oleks nii palju inimesi mahtunud ja mäe peal oli väga tuuline. Nii, et kõigepealt rääkisin palvemaja poole minnes meie külaseltsist ja ühistegevusest, siis rääkis Kalju palvemajast. Kohvipausi ajal tutvustasin mina oma talu. Jorma ja Artur olid ka kenasti olemas, aitasid asju tassida ja olid kenad. Peale palvemaja näitasin külalistele oma loomi, kaasa arvatud Trullat lapsukesega. Limusiinid läksid kohe kaugemale, kui nii palju võõraid nägid, aga Molu ja Toomas oleksid üle lätlaste ka kõndinud, et leiba kätte saada. Täielikud turisti loomad. Kahjuks karjamaal pilti ei teinud, panen mõned palvemajas tehtud pildid.

Seisavad Kalju ja läti keele tõlk, kes tegi väga head sünkroontõlget.

Kahjuks ei võimaldanud töökohustused osaleda II Demo Farmi seminaril. Lisan siia lingi, kust on võimalik vaadata osalevate talude tuvustust: http://www.elfond.ee/demofarm/keskkonnasobralikud-talud

Täna olid meie talus projekti turismi- ja majandusekspert. Soovitused tulevad ilmselt hiljem, kui ollakse jõutud saadud info läbi töötada. Loodan, et “diagnoosiks” ei panda tegevuse kiire lõpetamise soovitust. Tahaks ikka proovida hakkama saada.

Projekti eksperdid varakevadises Pikaveres.

Projekti nimi eesti keeles: „Keskkonnahoidlike põllumajandusviiside alase Eesti-Läti koostöövõrgustiku arendamine”

Akronüüm: Demo Farm

Projekti nimi inglise keeles:Development of Latvian-Estonian network for demonstration of environmentally friendly farming practices

Läti-Eesti ühisprojekt on finantseeritud Interreg IIIA Eesti-Läti piiriülese koostöö programmist.

Projekti piirkonnaks on Eesti poolel Hiiu, Jõgeva, Lääne, Põlva, Pärnu, Tartu, Saare, Valga, Viljandi ja Võru maakonnad ning Lätis Kurzeme, Pierīga, Rīga ja Vidzeme regioonid.

Eestist valiti välja järgmised osalejad:

Alt-Lauri talu

Sepa talu
Sürgavere Põllumajandusühistu
Väike-Nakatu talu

Info pärineb Eestimaa Looduse Fondi kodulehelt, sealt ka lähemalt: http://www.elfond.ee/et/demofarm/demo-farm

Demo farmi projekti raames on talule koostamisel agenda. Toimunud on kolm Eesti-sisest õppereisi teiste osalejatega tutvumiseks. Oleme õppinud läti keelt (natuke). Tulemas on õppereis Lätti sealsete osalejatega tutvumiseks, samuti valmistuvad meie osalejad lätlasi võõrustama.

Tegemist on vahva ja kasuliku projektiga.

Pildil kohvipaus Sepa talus. See toimus kolmanda Eesti õppereisi ajal.